Sent Jacques, Le soa legenda, Los sons miracles
Le bíblia que nes apren qu'au près deu Crist vivèvan dus apòstols Jaques.
Jaques lo menor, cosin pròpi de Jèsus, aperat tabé "hrair deu Senhor", estot lo permèr avesque de Jerusalèm. Qu'es morit peirassejat en 62.
Jaques lo màger qu'èra lo hilh de Zebedèu e de Salome, hrair de Jan l'evangelista.
Qu'èra vadut a Bethsaïde.
Mèste pescaire sus le laca de Genesaréth, dab Pèir e Andrèu, qu'estot lo testimoni de le transfiguracion deu Crist.
Permèr martir crestian, qu'estot còthtrencat sus l'òrdi d'Erodes Agripa 1èr en 44.
Qu'es ad eth, dont avè lo gost deus viatges, que lo Crist confièt lo suenh d'evangelizar l'Espanha.
Arron l'ascencion deu Crist, los apòstols se n'aniren a truvèrs les nacions, anonciar le novèla promesa a tota creatura.
A Jaques lo màger qu'escadot l'Espanha. Que s'embarquèt sus un de 'quiths vaishèths dont s'aventuran lavetz sus les mars per escambiar l'aur, l'estam, lo hèr, lo coire e auts produits contra grans de capelets, colars de veire, placas de marme, espiças d'Orient.
Padron sus le còsta de Galicia qu'èra lo lòc de destinacion.
Que prediquèva donc, mès shetz succès.
Vedants que ne s'escadèva ad arré e n'avè sonque nau disciples, que'n dishot dus sus plaça e se'n tornèt a Jerusalèm.
Aquí en le tèrra deu Crist, qu'estot péger enqüèra, ne'n convertit sonqu'un. Los Farisians, ad aquera epòca, qu'escotèvan les magias d'un cèrt Ermogène, dont envièt lo son disciple Filetiús desmontrar a Jaques que le soa predicacion èra faussa.
Mès Jaques que convertit Filetiús. Alavetz Ermogène liguèt Filetiús preus sons charmes e Jaques que'u desliguèt preus sons miracles ; lavetz Ermogène que convoquèt los diables e Jaques los tornèt contra eth, e li balhèt medís lo son pau per se'n protegir d'ara en avant.
Ermogène, que'u portèt tots los sons libes de magia, losquaus estoren getats a le mar, e se prosterna aus pès de l'apòstol ("Deslivraire de les amnas, recep-me repentants").
Los judèus que s'esmavoren de le conversion d'Ermogène e comencèren d'escotar Jaques, tant de bon qu'Eròdes Agripa comandèt que l'apòstol estot còthtrencat.
Anant de cap au lòc deu sacrifici, Jaques que guarit enqüèra un paralitic e convertit un cèrt Josiàs ; lo que'u tenèva le còrda e lo traïnava, qu'estoren executats
amassas en le sheisau calenda d'abriu 44. Mòrt, lo hilh de Zebedé, cosin deu Crist que va tornar víver uu' vi'a prodigiosa.
Quèn Jaques estot còthtrencat, los sons disciples luvèren de neit lo son còs, per paur deus judèus e lo metoren dens uu' nau e confièren a le volontat de Diu, le sepultura de Jaques.
Que pujèren sus le mar, shetz governalh e l'ànjol deu Senhor que'us mièren en Galicia au reiaume de Lova.
Aquera Lova "molt bèra raina" qu'es forba e crudèla. Quèn los disciples vinen li demandar un lòc de sepultura, que'us geta dens uu' seria d'espròbas e de
tribulacions dont triomfan successivament. A le hèita fin, que tròban un dragon qui getèva lo huc contra iths e corrut sus, que hiren lo signe de le crotz contra eth, lo son vente que's crevèt, que hiren tabé lo signe de le crotz suus taurs dont vinoren doç com anhèths. Los disciples atelèren alavetz los taurs a un car dens loquau e posèren lo còs de Jaques e le gran pèira qui "com estossin cera" n'avè pres le fòrma. Los bouus shetz nula governa que portèren lo còs au miei deu palais de le raina. Quèn vedot aquò, qu'estot hòrt esbahida, credut en Jèsus Crist e se hit crestiana.
Aquera legenda que's conta au sègle XIIIau. N'es guaira question de Sent Jaques, ni en Espanha ni alhors avant 813.
Aquera anada, un hòrt piós ermita Pelage, qu'a uu' vision.
Que damòra en Galicia, en un lòc on les neits s'enlugrejan a còps meravilhosament pendent que jògan musicas celèstas. En saunèi, los ànjols que'u revelan le preséncia de Sent Jaques dens lo parçan. Que va avisar l'avesque Teodemir, aqueth que comanda un juni de tres jorns e hèit honhar uu' sèrra que semblan designar les estranhas clartats nocturnas. Teodemir que met lèu au jorn un sepulcre de marme que conten òs, tanlèu identificats com estants los de Sent-Jaques e de dus deus sons disciples, Atanase e Teodore aquiths medís qu'avè dishats a l'endarrèr d'eth quèn èra tornat en tèrra senta.
Lo rei Alfonse II, avisat, que bastit au-dessús deu sepulcre uu' gleisòta en pèira dab teit de husta, puish que'n referi a Carles Magnus a qui envia un òs frontau de Sent Jaques.
Lo Papa Leon III qu'anoncia dens uu' bula, le remirabla novèla : qu'an trobat un deus apòstols. Uu' vilòta que vad en quauquas anadas, on vinen en córrer los peregrins. Compostèla, que pòden arrevirar per "lo camp de l'estela", que va pravar de les favors deus reis e de les horrèras.
En 1589 per paur deus Anglés, le sepultura de Sent Jaques qu'estot estujada en secret.
Tornada descobèrta en 1879, examinada longament preus òmis de sciéncia, les relicas qu'estoren proclamadas autenticas (urbi e òrbi) preu Papa Leon XIII, lo 1èr de noveme de 1884.
Le he que's neurís de prodigis, lo mistèri que n'es lo son bèrç.
Tornants préner au son compte, mantuvas atitudas, comportaments antics medís primitius, lo cristianisme que torna inventar les relicas, despulhas dotadas de poders susnaturaus.
Los martiris, los sents que prenen plaça deus eròis e deus capdaus de les religions precedentas.
A partir deus sègles IVau e Vau, cada jorn que pòrta le soa nava invencion, qu'es a díser le descobèrta de sobras prestigiosas. Dens un monde on lo sacrat es pertot tangible, le relica qu'es uu' manifestacion elementària, de bon compréner a tots de le preséncia de Diu.
L'apòstol Jaques qu'interven sus tots los fronts; d'abòrd contra los Mòros dont ocupan l'Espanha, pui contra l'injustícia, lo malur, le praubetat.
En 843, per un tribut de cent vierges non livrat au Calife de Còrdo, los principes crestians e los Mòros que s'afrontan au ras de Logroño a Clajivo. Lo sòrt de les armas que trantalha, quèn pareish sobte aus costats deus crestians, lo tarrible Sent Jaques Matamòro, l'espada flambejanta a le man metants los sarrasins en húger.
Un joen òmi de Santo-Domingo estant estat condamnat a tòrt a estar penut, qu'es eth qui lo sostien e lo guarda en vi'a.
Que permet ad aqueth peregrin de Verona de's neurir d'un pan miraculós, intacte tots los matins dens le soa biaça.
Que sauv deu buscat un joen incendiari de Pistòra.
Qu'arrevita un peregrin per esvitar que'u son òste singui acusat de le soa mòrt.
Encadenat hens uu' tor, un presonèr qu'invoca Sent Jaques qui pareish e dit "ven, sec-me en Galícia", les cadenas que tomban aus pés deu presonèr nomat Bernat qui arruspla lavetz au som de le tor e sauta shetz se har deu mau.
Dens uu auta tor, un senhor qu'enbarra un mercant après l'avéder despedolhat, lo mercant qu'implora l'apòstol e lèu le tor que's clina, se clina, dinc a que lo son som e tòca lo sòu, lo presonèr que s'escapa ; los guards que'u perseguissen, mès lo marcant que damòra invisible au sons uelhs.